Uwaga! Oszuści cały czas atakują!
Mieszkaniec powiatu sochaczewskiego rozmawiał z kobietą, która przedstawiła się jako pracownik departamentu bezpieczeństwa w jednym z banków. Poinformowała 32-latka, że ktoś chciał zwiększyć limit odnawialny na jego koncie i próbuje aktywować aplikację w swoim telefonie.
Później rozmowa potoczyła się w taki sposób, że mężczyzna był pewien, że rozmawia z pracownikiem banku i przekazał kilkanaście kodów umożliwiających tzw. szybkie płatności, ale także wypłacenie środków pieniężnych w bankomacie. Mężczyzna zwiększył limit wypłaty środków, aby uratować swoje pieniądze. Ostatecznie okazało się, że stracił 20 tysięcy złotych.
Apelujemy również o czujność w przypadku, gdy w komunikatorze pojawia się wiadomość od waszego znajomego lub członka rodziny z prośbą pomoc, a dokładnie o podanie kodu wygenerowanego w aplikacji bankowej, dzięki któremu szybko można wypłacić pieniądze z bankomatu czy zapłacić za zakupy. To prawdopodobnie oszuści, którzy włamali się na konto na portalu społecznościowym i rozsyłają wiadomości z nadzieją, że nikt nie zweryfikuje tej prośby u prawdziwego znajomego.
Policjanci z Wydziału dw. z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją przypominają! Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- potwierdzać tożsamość osób, które podają się za pracowników banku i informują o zagrożeniu konta bankowego. Najlepiej zrobić to osobiście w oddziale banku lub po przerwaniu rozmowy dzwoniąc na oficjalną linię banku. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam chwilę, ale dowiemy się czy rzeczywiście ktoś próbował dostać się do konta bankowego.
- prośby o kod wysłane z konta znajomego również powinny zostać zweryfikowane. Zadzwoń do niego, ale na numer telefonu komórkowego, nie przez komunikator.
- nie logujcie się na przesyłane do was linki do stron internetowych banku;
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku,
- zmieniać często hasła i wybierać skomplikowane kombinacje znaków – duże i małe litery, liczby i znaki specjalne. Hasło najlepiej zapamiętać i nigdzie nie zapisywać.
- uruchomić logowanie dwuskładnikowe do serwisu – konieczne wtedy będzie wpisanie hasła do konta i np. kodu, który dostaniecie w wiadomości sms.
- przede wszystkim włączyć myślenie! Za bezpieczeństwo pieniędzy zgromadzonych w banku odpowiada bank i żaden z pracowników nie będzie do was dzwonił z prośbą, abyście ratowali swoje środki.
asp. Agnieszka Dzik