PKP PLK mają nową nastawnię na stacji Zawiercie
Jak przypomniała w piątkowej informacji Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PLK, stacja Zawiercie jest ważna w ruchu regionalnym, krajowym i międzynarodowym oraz towarowym.
Przebiega przez nią kilka linii kolejowych: Częstochowa – Zawiercie – Katowice (LK1), Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (CMK, LK4), Tarnowskie Góry - Pyrzowice Lotnisko – Zawiercie (LK182), Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (LK 160, 186) i łącznica 705 na stacji.
W ostatnich latach trwały remonty okolicznej infrastruktury, m.in. wyremontowano linię nr 1 i odbudowano linię nr 182 przechodzącą przy lotnisku Katowice. W efekcie to jedna z najruchliwszych stacji kolejowych w woj. śląskim.
Okolicznym inwestycjom liniowym towarzyszyły zakończone teraz prace na stacji. Ich kluczowym elementem była budowa nowoczesnej nastawni, z której dyżurni ruchu organizują ruch pociągów. Do współpracy z systemami cyfrowymi przystosowano układ torów i sieć trakcyjną na stacji, a także sieć i urządzenia telekomunikacyjne oraz elektroenergetyczne.
"Zamontowaliśmy nowe komputerowe systemy sterowania ruchem kolejowym, które zastąpiły stare, przekaźnikowe. Nowoczesne rozwiązania odpowiadają za przekazywanie informacji o położeniu i stanie urządzeń sterowania do dyżurnych ruchu" - wyjaśniła Głowacka.
Ogółem w rejonie stacji zamontowano 10 nowych rozjazdów wyposażonych w system elektrycznego ogrzewania. Przebudowa objęła ok. 2 km torów i ok. 10 km sieci trakcyjnej. Przebudowano też perony na stacji.
"Wymieniliśmy płyty i wybudowaliśmy dwie otwarte poczekalnie z ławkami dla pasażerów. Peron przy budynku dworca został wydłużony w kierunku przejścia podziemnego i skrócony od strony nastawni (zachowano jego długość 400 m). Wykonaliśmy chodnik prowadzący do peronu od ul. Grunwaldzkiej i Spacerowej" - wyliczyła przedstawicielka PLK.
Inwestycja o wartości ponad 90 mln zł została zrealizowana ze środków budżetowych.(PAP)
mtb/ drag/